Winkel reageert niet meer/is vertrokken of opgeheven, maar is niet failliet

LET OP: het feit dat u op dit moment geen contact met de ondernemer kunt krijgen, kan verband houden met de sluiting van het bedrijf vanwege het coronavirus. Als dat zo is, dan verzoeken wij u om begrip in deze bijzondere omstandigheden, en verzoeken wij u uw klacht nogmaals bij de ondernemer te melden zodra de situatie enigszins is genormaliseerd.

Heeft u een acute klacht die niet kan wachten op een oplossing (denk aan lekkage), dan kunt u het contactformulier invullen en ons vragen te proberen contact met de ondernemer te krijgen. U kunt dit doen via het contactformulier.


En je hebt een klacht

Meld deze situatie bij SG CBW, er kan dan onderzoek gedaan worden naar de status van het bedrijf. Wij adviseren je een aangetekende brief aan het adres van de winkel te sturen, met een kopie van de brief per gewone post. Als de ondernemer niet reageert binnen de door jou gestelde (redelijke) termijn, dan kun je overwegen een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Wonen (koop t/m 2019) of de Stichting UitgesprokenZaak.nl (koop vanaf 2020). Zie daarvoor het kopje ‘de winkel bestaat nog’

Echter, wanneer het bedrijf feitelijk niet meer actief is, dan zal de Geschillencommissie of UitgesprokenZaak.nl de klacht niet meer in behandeling nemen, omdat er geen wederpartij meer is. 

En je hebt aanbetaald maar er is nog niet geleverd

Op dit moment is de aanbetalingsregeling nog niet van toepassing. Meld jouw situatie bij SG CBW, die kan onderzoek doen naar de status van het bedrijf. Doorgaans volgt in dit soort situaties wel een faillissement, dus houd de berichtgeving op deze site in de gaten. Ondertussen kun je een aangetekende brief sturen en/of een e-mail sturen en het bedrijf sommeren om te leveren binnen een redelijke termijn. Als de levertijden zijn verstreken, dan kun je ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van jouw aanbetaling eisen. Zie artikel 6 van de CBW-erkend-voorwaarden vanaf 2022.