Klachten en geschillen - bruidsmode
Wat te doen bij klachten?
Je hebt een klacht over een aankoop bij een CBW-erkende bruidsmodewinkel.
Als je een klacht hebt, dan is het belangrijk dat je eerst probeert er samen met de winkel/ondernemer uit te komen. Hoe pak je dat aan?
Allereerst: bij bruidsmode is menig bruidsmodewinkelier bereid en in staat om je desnoods op de huwelijksdag zelf nog te helpen, als er problemen met de japon ontstaan. Neem dus altijd direct contact op met de winkel als je een klacht of vraag hebt over de jurk.
Neem eerst contact op, liefst schriftelijk (brief of e-mail), met de winkel en omschrijf je klacht. Voeg waar mogelijk foto’s toe. Geef aan binnen welke (redelijke) termijn je verwacht dat de problemen opgelost zijn en welke stappen je zult overwegen als de winkelier niet aan deze wens kan voldoen.
1. De klacht wordt erkend
Als de ondernemer je klacht erkent, dan moet de klacht ook worden opgelost, binnen een redelijke termijn, maar wel rekening houdend met de huwelijksdatum. Het is juridisch gezien belangrijk dat je de ondernemer de kans geeft om de klacht op te lossen.
2. De klacht wordt niet erkend of opgelost
Wordt je klacht niet erkend, verschil je van mening met de ondernemer of de klacht wordt feitelijk niet opgelost, dan kun je een geschil indienen. Dat kan bij de Geschillencommissie Bruidsmode. Dit is de instantie die jouw klachten beoordeelt, bemiddelt of een bindende uitspraak doet. De Geschillencommissie is een onafhankelijke en onpartijdige instantie.
Dit is de procedure stapsgewijs:
- Indienen geschil;
- Verweer ondernemer;
- Reactie op elkaars standpunten;
- De commissie, bestaande uit drie personen, beoordeelt het product en het geschil en doet uitspraak.
Wanneer er onderling of door bemiddeling een oplossing komt, dan wordt de procedure gestopt. Veel zaken worden gelukkig zo opgelost en dan is een juridisch oordeel niet meer nodig. Als er wel een bindend advies komt, dan zijn jij en de ondernemer beiden verplicht het bindend advies na te komen.
Het is mogelijk dat iemand anders de procedure namens jou voert, zoals een jurist of een familielid. De procedure is eenvoudig zodat een jurist niet altijd nodig is.
Voor de behandeling van geschillen is een bescheiden bedrag aan kosten verschuldigd. Wanneer jouw klacht gegrond wordt verklaard in het bindend advies, of je maakt er in een schikking afspraken over, dan krijg je de kosten terug van de CBW-erkende bruidsmodewinkel. Voor de exacte kosten en de werkwijzen verwijzen wij naar de website van de Geschillencommissie.
Alleen als de ondernemer niet meer actief is met de verkoopactiviteiten (de winkel is gesloten), dan is de Geschillencommissie Bruidsmode niet bevoegd om het geschil in behandeling te nemen.
3. De ondernemer komt een bindend advies niet na
Als de Geschillencommissie een bindende uitspraak heeft gedaan en de ondernemer komt de verplichtingen niet na, dan staat Stichting Garantieregelingen CBW (SG CBW) garant voor de nakoming van het bindend advies. Zij zal in eerste instantie proberen de ondernemer alsnog te laten nakomen. Lukt dat niet, dan neemt SG CBW de verplichtingen over. Dat kan zijn het uitbetalen van een bedrag of het laten uitvoeren van herstelwerkzaamheden door een andere ondernemer.
Er zijn beperkingen in deze nakomingsgarantie, bijvoorbeeld als de ondernemer is gestopt met (verkoop)activiteiten. Je kan dan een beroep doen op de nakomingsgarantie. De exacte voorwaarden en beperkingen kun je vinden in artikel 16 van de CBW-erkend voorwaarden voor Bruidsmode.